کامران نرجه

مجموعه مقالات ؛ یادداشت ها و گزارشهای مطبوعاتی یک خبرنگار

بهانه تراشی برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت
ساعت ۱:۱۸ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٤ اردیبهشت ۱۳۸٩ 

 

در خبرها به نقل از رئیس مرکز پزشکی قانونی کشور آمده بود که آمار کشته شدگان ناشی از حوادث رانندگی در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال 1388 برخلاف آنچه که قبلا اعلام شده بود ، نه تنها کاهش نیافته بلکه متاسفانه افزایش نیز یافته است .

رئیس مرکز پزشکی قانونی کشور گفته بود که آمار کشته های ناشی از تصادفات رانندگی در نوروزامسال با 7/1 درصد رشد نسبت به نوروز پارسال به 1391 نفر رسیده است .

آمارهای رسمی منتشر شده از سوی این سازمان نیز بیانگر این واقعیت تلخ است که متاسفانه 892 نفر از کشته شدگان تصادفات رانندگی نوروز امسال مربوط به سوانح برون شهری است و بدتر آنکه 154 نفر دیگر از این تلفات در سوانح جاده های روستایی کشته شده اند و تلفات این حوزه نسبت به سال گذشته 8/31 درصدافزایش یافته است .

به محض انتشار این آمار  ،  سیستم بهانه تراشی در دستگاههای مسئول ایمنی حمل و نقل جاده ای به کار افتاد تا هریک به نوبه خود از زیر بار مسئولیت این فاجعه شانه خالی کنند و تقصیر کار را به گردن دیگری بیاندازند .

یکی از دستگاهها اعلام کرد که این آمار را قبول ندارد ، زیرا تعداد زیادی از کشته شدگان تصادفات رانندگی نوروز امسال در صحنه تصادف فوت نکرده اند و به علت کوتاهی دستگاهی دیگر در انتقال مجروحین به بیمارستان ، آمار تلفات بالا رفته است.

کارشناسان دستگاهی دیگر ،  گناه کار را به گردن نبود نظارت دقیق از رفتار رانندگان در تعطیلات نوروزی انداختند و اعلام کردند که تمام استانداردهای لازم برای ساخت و بهره برداری از معابر برون شهری و به ویژه جاده های روستایی رعایت شده است .

دست اندر کاران سومین دستگاه مسئول در ایمنی حمل و نقل جاده ای گفتند استانداردهای کیفی خودروها به سرعت در حال افزایش است وبالا رفتن آمار تلفات سوانح رانندگی ربطی به تجهیزات استاندارد خودروها ندارد . این رانندگان هستند که اصول راهنمایی و رانندگی را در استفاده از خودروها رعایت نمی کنند و حادثه می آفرینند

دستگاه  چهارم نیز گناه بالابودن آمار تلفات رانندگی در ایران را به دوش بخشی دیگر انداخت که اگر به موقع و به اندازه بودجه واعتبارات تخصیص یافته بود ، امروز با امکانات بیشتر و تجهیزات به روزتر از جان و مال انسانها در جاده ها حفاظت می کردیم .

خلاصه اینکه بازار بهانه تراشی برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت ها در قبال رشد آمار تلفات سوانح رانندگی داغ داغ است و هیچ دستگاهی حاضر نیست شجاعانه کم کاری خود را در این حوزه بپزیرد و برای جبران قصور قبلی خود تلاش کند .

شایسته بود متصدیان این قبیل دستگاههای مسئول و بهانه تراش به این نکته توجه می کردند  ، برای مردمی که ناگزیرند ازجادهای غیر مهندسی سازو بدون نظارت با خودروهای غیر استاندارد عبور کنند ، حفظ جان عزیزان و وابستگان مهمتر از باور دلایل سوانح رانندگی است .

فرقی نمی کند که تلفات سوانح رانندگی در سر صحنه تصادف بالاست یا در حین انتقال به بیمارستان و دوره بستری افزایش می یابد ، مهم این است که تعداد کشته شدگان تصادفات رانندگی در ایران برخلاف آمارهای قبلی روبه افزایش است و یکی از مهمترین عوامل این رخداد ناگوار ، نظارت نا کافی دستگاه های مسئول بر رعایت اصول رانندگی در جاده هاست .

ای کاش به جای احداث معابرغیر مهندسی برای روستاهای دور افتاده ، ظریب خطر سازی جاده های موجود را کاهش می دادیم ، تا امروز شاهد افزایش آمار کشته شدگان سوانح رانندگی نبودیم .

بهتر بود به جای برنامه ریزی برای رشد آمار تولید خودرو در کشور ، روی ارتقای استانداردهای کیفی محصولات خود سرمایه گذاری می کردیم .

اگر هریک از دستگاههای مسئول در این حوزه کمی بیشتر از عملکرد قبلی خود تلاش می کرد ، اکنون بسیاری از کشته شدگان سوانح رانندگی نوروز امسال زنده بودند و در کنار اعضای خانواده خود برای زحمتکشان ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده ای دعا می کردند.

مادامی که بهانه تراشی و فرافکنی مسئولیت این قبیل سوانح در میان دستگاههای برنامه ریز و مجری رواج  دارد  و همگان به جای عبرت گرفتن از تجارب قبلی و تلاش برای جبران کاستیها ، در پی یافتن مقصری غیر از خود هستند ،  نمی توان بابت عملکرد های گذشته از مردم انتظار تقدیر داشت .

نوشته : کامران نرجه Kamran  Narjeh

این یادداشت در صفحه ١٣ روزنامه اطلاعات ٢٢ اردیبهشت ١٣٨٩ درج شده است


کلمات کلیدی: ترابری و لجستیک ، ایمنی