کامران نرجه

مجموعه مقالات ؛ یادداشت ها و گزارشهای مطبوعاتی یک خبرنگار

وعده هایی که محقق نمی شوند !!
ساعت ٧:٢٢ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٢ تیر ۱۳۸٩ 

 

 یکبار دیگر وعده‌های مکرر مسوولان وزارت راه و ترابری مبنی بر افتتاح آزادراه 22 کیلومتری تهران - پردیس  که قرار است بار ترافیکی  شمال شرق پایتخت را کاهش دهد ، محقق نشد و به تاخیر افتاد . این آزادراه کوچک که از آغاز ساخت آن تاکنون هشت سال می گذرد ، اگرچه بارها قرار شده به مناسبتی خاص و در تاریخی معین افتتاح شود ولی همچنان به دلیل مشکلات فنی بسته است .

   دکتر حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری اوایل دی سال 1387 در بازدید از روند ساخت آزادراه تهران – پردیس، در جمع خبرنگاران زمان افتتاح یک باند این پروژه را پایان اسفند همان سال و بهره‌برداری کامل از این آزاد راه را خرداد سال بعد (1388) اعلام کرد ، اما با سپری شدن اسفند 1387 به دلیل کمبود اعتبارات عمرانی و مشکلات فنی وعده وزیر راه و ترابری عملی نشد .

چهار ماه بعد ( یعنی خرداد1388 )  هنگامی که قرار بود کل پروژه افتتاح شود ، فقط باند برگشت این آزادراه بصورت آزمایشی زیربار ترافیک رفت و مسئولان این وزارتخانه مجددا وعده کردند که آزاد راه تهران – پردیس را بطور کامل تا اسفند 1388 تحویل خواهند داد ، اما کمی قبل از آغاز سفرهای نوروزامسال همان تنها مسیر افتتاح شده نیز با مشکل فنی روبرو و بسته شد . ریزش تونل شماره 4 این مسیر مسئولان وزارت راه و ترابری را بدون اینکه از مردم عذرخواهی کنند ، بار دیگر به ارائه چهارمین وعده بازگشایی ( یعنی خرداد 1389 ) وادار کرد.  

جالب اینکه با وقوع این حادثه ،  وزیر راه و ترابری که قبلا از استاندارد بودن و ایمنی مسیر مذکور تبلیغ فراوان کرده بود ، ناچار شد اذعان کند علت بسته شدن  باند برگشت آزادراه تهران - پردیس اشتباه در محاسبات فنی بوده است ، چراکه پیمانکاران از روز اول بدون محاسبه فنی به جای آنکه در این مسیر ترانشه‌ بازکنند ، تونل زده اند .

 ساکنان شرق تهران و آنهایی که برای دسترسی به شهرک پردیس سالها ترافیک جاده دماوند را تحمل کرده اند ، به چهارمین وعده وزارت راه و ترابری دل بستند ولی خرداد امسال هم گذشت و به نیمه تیر ماه رسیدیم در حالی که همچنان این آزاد راه بسته است .

تازه ترین خبر از پیشرفت عملیات  ساخت این پروژه حاکیست ، افتتاح آزاد راه تهران – پردیس بزودی محال است .

 مسعود رهنما معاون ساخت و توسعه آزادراههای کشور دیروز دلیل تاخیر دوباره در بهره برداری از آزادراه تهران - پردیس را "وجود معارضین نظامی" اعلام کرد.

وی به خبرگزاری مهر گفت: این آزاد راه قبلا 2 معارض داشت که در حال حاضر یکی از آنها برطرف شده اما معارض دیگر که از نیروهای مسلح است ، با وجود تفاهم نامه امضا شده، هنوز اراضی مورد نیاز برای ساخت آزاد راه را انتقال نداده است.

به گفته وی قرار بود زمین مورد نیاز پروژه که اینک در تملک نیروهای نظامی است 3 ماه پیش به وزارت راه و ترابری منتقل شود که متاسفانه این اتفاق تاکنون نیافتاده است.

رهنما با بیان اینکه این ارگان انتقال زمین مذکور را  برای تکمیل آزادراه مستلزم انجام تشریفات و مقدمات اداری داخلی خود عنوان می کند، اظهار داشت: تا زمانی که این قسمت تحویل نشده و پل آن ساخته نشود عملا امکان بهره برداری از آزاد راه وجود ندارد .

خلاصه آنکه شواهد امر نشان می دهد وزارت راه و ترابری همچنان در ساخت کوچکترین آزاد راه کشور در کنار پایتخت عاجز مانده و با مشکلات عدیده روبروست و پنجمین وعده این وزارتخانه نیز برای بهره برداری از این پروژه همانند وعده های قبلی ، محقق نخواهد شد .

 نوشته : کامران نرجه     Kamran   Narjeh

این یادداشت در صفحه ۴ روزنامه اطلاعات مورخ ١٢ تیر ١٣٨٩ درج شده است

 


کلمات کلیدی: ترابری و لجستیک