کامران نرجه

مجموعه مقالات ؛ یادداشت ها و گزارشهای مطبوعاتی یک خبرنگار

موانع نهادینه شدن رعایت حقوق مصرف کنندگان
ساعت ۱:٤٧ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٢ اسفند ۱۳۸٥ 

 بنگاه های تولیدی رعایت کننده حقوق مصرف کننده روز نهم اسفند ماه سال جاری( همزمان با روز ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان ) باردیگر برای دریافت یکی از مهمترین گواهینامه های کیفی به مراسم ویژه این روز دعوت شدند . 
    
     در ششمین دوره اعطای گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان حدود ۴۰ شرکت تولیدی و خدماتی برای دریافت این گواهینامه معرفی  شدند که در حقیقت بیانگر تلاش آنها برای رعایت تمام استانداردهای کیفی و ارتقای فرهنگ مصرف در مردم است.
    
     هر سال در روز نهم اسفند ماه (روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان) آن دسته از شرکت های تولیدی که در طول سال برای بازار مصرف مصنوعات خود ارزش قائل شده و به شیوه های مختلف برای حمایت از آنها تلاش کرده اند، از سوی وزارت بازرگانی معرفی می شوند تا گواهینامه و تندیس ویژه خود را از دست رئیس جمهور دریافت کنند. گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان به واحد های تولیدی و خدماتی کشور که پس از انجام مراحل کارشناسی اعم از بررسی پرونده ها، نظرسنجی و بازدید از واحد متقاضی و رای کمیته فنی و در نهایت به تشخیص شورا حایز شرایط باشند، اعطا می شود.
    
    یکی از ضوابط اصلی برای دریافت این گواهینامه، انطباق قیمت گذاری کالا و خدمات بادستورالعمل های سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است.
    
    همچنین گواهینامه مذکور به شرکت هایی اهدا می شود که برای کاهش یا ثابت نگه داشتن قیمت تمام شده کالا ها از طریق افزایش تولید با استفاده از بهره وری و حداقل 70درصد ظرفیت اسمی واحدهای تولیدی و خدماتی تلاش کنند.
    
    ثبات نسبی در قیمت گذاری کالا و خدمات و عدم افزایش قیمت محصول در طول یکسال شمسی از دیگر ضوابط دریافت این گواهینامه معتبر است.
    
    در همین حال اطلاع رسانی قیمت کالا های تولیدی و خدمات از طریق درج قیمت ریالی به صورت کاملاً شفاف و آشکار روی کالا و اعلام مستمر از طریق رسانه های گروهی کشور یکی دیگر از شرایط مهم برای دریافت گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان است.
    
    بسیاری از تولیدکنندگان شیوه صحیح مصرف کالا و خدمات خود را به مردم آموزش نمی دهند و همین مساله موجب خسارت مصرف کنندگان می شود.
    
    بنابراین ارائه دفترچه راهنمای مصرف به زبان فارسی با درج نکات ایمنی و فنی، ضمانت نامه، خدمات پس از فروش، تعیین مراکز مجاز سرویس دهی در مورد کالاهایی که نیاز به این خدمات دارند و همچنین اعلام تاریخ انقضا برای کالاهای فسادپذیر یا اعلام وزن و حجم کالا و سایر مشخصات فنی و شرایط نگهداری و درج ترکیبات یک محصول از نکاتی است که میزان توجه تولیدکننده به حقوق مصرف کنندگان را مشخص می کند.
    
    تولیدکنندگان موظفند کالای خود را با استفاده از بسته بندی مناسب بهداشتی که حمل و نگهداری آن آسان باشد و نیز با ارائه خدمات نصب رایگان در مورد کالاهای بادوام به مصرف کنندگان عرضه کنند.
    
    تنوع و نوآوری در تولید محصولات و تلاش برای کسب استانداردهای بین المللی اضافه بر استانداردهای داخلی از سوی تولیدکنندگان کالا و خدمات یکی دیگر از حقوق مسلم مصرف کنندگان است. با همه این اوصاف نه تنها بسیاری از مصرف کنندگان کالا و خدمات در جامعه ما از حقوق خود نسبت به یک کالا بی اطلاع هستند بلکه اغلب تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالا و خدمات خود را مجاب به رعایت حقوق آنها نمی دانند به عبارت دیگر مساله حقوق مصرف کنندگان در کشور ما با دو مشکل اساسی روبروست، اول عدم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی عمومی و دوم عدم نظارت بر رعایت قوانین و حقوق عمومی.
    
    بدیهی است که مداخله دولت در امور اقتصادی و اتخاذ سیاست های تشویقی نظیر اعطای گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان مادامی که بنیان های نظارت بر عملکرد تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالا و خدمات (در مقیاس عمده و جزء ) در جامعه تقویت نشود، بی اثر خواهد ماند و منجر به ارتقای آگاهی های عامه مصرف کنندگان نسبت به حقوق خود نمی شود.

 نوشته :      کامران  نرجه    Kamran   Narjeh 


کلمات کلیدی: بازرگانی ، کامران نرجه