کامران نرجه

مجموعه مقالات ؛ یادداشت ها و گزارشهای مطبوعاتی یک خبرنگار

نگرش جدید ایران به اهمیت نمایشگاهها در نظام تجاری
ساعت ٤:٢٦ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٧ بهمن ۱۳۸٦ 

  تحولات جهانی سازی در عرصه اقتصاد ، الگوهای نوینی را برای کاهش ریسک فعالیت های تجاری و هدفمند کردن رویه های تولید کالا و خدمات ایجاد کرده که محور اصلی آن تبعیت از خواست مصرف کنندگان است .

  در واقع این شیوه که در  گذشته کالا یاخدماتی تولید و سپس مکانیزم های بازاریابی و جذب مصرف کننده آن بکار گرفته می شد ، سالهاست منسوخ شده و جای خود را به متد پیشرفته تری داده که بر مبنای آن بازاریابی و ایجاد تقاضای خرید مقدم بر مهندسی تولید است.

 به عبارت دیگر تجارت بین الملل به تدریج به سمت ایجاد کشش در بازار پیش از فشار بر هسته های تولید گام بر می دارد و از این طریق ضمن بازار سنجی و  تولید محصولات منطبق با خواست مصرف کننده ریسک فروش کالا و خدمات تولیدی را در بازار های مصرف به حداقل می رساند .

 یکی از این مکانیزم های نوین ، بهره مندی از صنعت نمایشگاهی برای معرفی بهتر توانمندیها واستعدادهای تولیدی به مصرف کنندگان و آشنایی با پیشرفت های صنعتی برای بهبود فرآیند تولید است .

نمایشگاههای بین المللی بازرگانی که قدمتی 150 ساله در دنیای صنعتی غرب دارند  و از حدود 40 سال قبل در کشور ما بر پا شده اند ، راهکاری مناسب برای معرفی نوآوری های صنعتی و خدماتی به بازارهای مصرف است و در عین حال موجب انتقال خواست های جدید و سلایق تازه مصرف کنندگان به بنگاه های تولیدی می شوند .

 خوشبختانه کشور ما در بهره گیری بهینه از این صنعت به توفیقات چشمگیری دست یافته که باعث می شود جمهوری اسلامی ایران در زمره برترین کشورهای منطقه  در برگزاری نمایشگاههای تخصصی و بین المللی ارزیابی شود .

اتحادیه بین المللی نمایشگاهها   " UFI  " در تازه ترین گزارش خود جمهوری اسلامی ایران را در رتبه نخست کشورهای منطقه خاورمیانه و آفریقا  به لحاظ  تعداد نمایشگاههای سالانه و نیز فضای نمایشگاهی قرار داد که این موفقیت مرهون پیاده سازی برنامه های ویژه نمایشگاهی در ایران طی  سالهای  اخیر است .

 

  بررسی های کارشناسی نشان می دهد که رویکرد اخیر میریت نمایشگاههای بین المللی در ایران  در راستای " شفاف سازی فرآیند برگزاری " و " هدفمند کردن برپایی نمایشگاهها " است .

این  رویکرد فرآیند های اجرای نمایشگاه ها را کاملا شفاف سازی می کند و زمینه رانت خواری و کسب  منافع ناعادلانه برای مجریان  را از بین می برد .  به عبارت دیگر طی دوسال اخیر کلیه مجوزهای برپایی نمایشگاهها پس از بررسی دقیق صلاحیت  مجریان  در دبیرخانه ویژه ای در سازمان توسعه تجارت ایران تنها به  گروههایی داده شده که از تجربه بالای در برپایی نمایشگاه برخوردار بوده و یا خود  از تشکل های صادراتی و گروههای آشنا به موضوع نمایشگاه بوده اند .

 کارشناسان تجاری معتقدند که نمایشگاههای تجاری آبروی ملی هستند و باید برای برپایی آنها شان و منزلت ویژه ای قائل بود . همین حساسیت موجب میشود در اعطای مجوز  به مجریان وسواس بیشتری به خرج دهیم و گروههای مجرب  و کارآزموده را انتخاب کنیم .

 در حقیقت نمایشگاههای تجاری نباید با روزمرگی و برای رفع تکلیف برگزار شوند و باید هدفی متعالی داشته باشند تا در نظام تجاری به عنوان یک ابزار کارآمد به رشد تولید و افزایش اشتغال کمک کنند . این نگرش موجب می شود که استراتژی "  هدفمندی نمایشگاهها  "  در اولویت برنامه مدیریت نمایشگاههای تجاری ایران قرار گیرد.

 کشور ما از توانمندیهای با ارزشی در زمینه منابع طبیعی و نیروی کار جوان و متخصص برخوردار است ولی پیش از انقلاب اسلامی  به این استعدادها برای استفاده از آنها در تولید صادراتی توجهی نمی شد  . در نتیجه نمایشگاههای تجاری نیز عموما رویکردی وارداتی داشتند و صرفا با هدف معرفی کالا و خدمات  خارجی به مصرف کنندگان داخلی برگزار می شدند . اما اینک  نگرش به نمایشگاهها  و کاربرد آن در نظام تجاری تغییر کرده است  . یعنی سیاست استفاده از استعدادهای داخلی برای رشد صادرات غیرنفتی موجب شده تا نمایشگاهها رویکردی صادراتی داشته باشند و زمینه ای برای معرفی توانمندیهای تولیدی ایران به سرمایه گذاران  و مصرف کنندگان خارجی شوند .

 اما برای راهی شدن به بازارهای صادراتی رقابت میان تولید کنندگان داخلی و خارجی روز به روز شدید تر می شود . پس لازم است که از حرکت های اقتصادی و نوآوریهای تولیدی در کشورهای خارجی نیز مطلع شویم  و رویه های سنتی تولید داخل را به روز رسانی کنیم .

 سیاست هدفمند کردن نمایشگاههای تجاری در ایران  ایجاب کرد ه مجموعه نمایشگاههای عمومی که طیف وسیعی از کالاها و خدمات را در برمی گرفتند و موجب ازدحام بازدید کنندگان غیر متخصص در فضای نمایشگاهی می شدند و همچنین نمایشگاههای فروش مستقیم از برنامه نمایشگاهی کشور حذف شوند و بیشتر به برپایی نمایشگاههای تخصصی صادراتی و نمایشگاههای تخصصی بین المللی اهتمام شود .

قطعا توجه ویژه به نمایشگاههای تخصصی صادراتی موجب حضور گسترده بازدیدکنندگان خارجی  در این نمایشگاهها می شود .

 

 نوشته :    کامران نرجه      Kamran    Narjeh


کلمات کلیدی: بازرگانی ، کامران نرجه