کامران نرجه

مجموعه مقالات ؛ یادداشت ها و گزارشهای مطبوعاتی یک خبرنگار

معرفی کتاب بازارشناسی کشورهای اسلامی
ساعت ۸:٠٦ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۸٥ 

 *‌‌  عنوان:   بازارشناسی کشورهای اسلامی

  *  مؤلف:  کامران نرجه

  *  ناشر:  مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی

  *  تاریخ انتشار:   اسفند 1380

  *  تیراژ:    500۰  نسخه

 خلاصه کتاب:


سرعت روزافزون تحولات اقتصاد جهانی و تأثیر گسترده آن بر تمام شؤون زندگی طی نیم قرن گذشته، کشورهای مختلف را برای مصون ماندن از تکانه‌های غیرقابل پیش‌بینی در مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، به تقویت بنیه بازار از طریق حضور فعال و کارآمد در همکاری‌های بین‌المللی ترغیب می‌کند.

تشکیل اتحادیه‌های متعدد و ترتیبات استراتژیک به منظور حفظ موازنه قوا، یکی از ویژگی‌های ساختار روابط بین‌المللی است. از این رو حتی کشورهای توسعه یافته نیز که سهم بالایی در تجارت بین‌المللی دارند، برای تثبیت و تحکیم جایگاه خود در مقابل شوک‌های اقتصاد جهانی درصدد ایجاد بلوک‌های جدید و مشارکت بیشتر در همگرایی منطقه‌ای هستند.

 ممالک در حال توسعه به ویژه کشورهای اسلامی برای افزایش قدرت اقتصادی خود و گام نهادن در مسیر توسعه فراگیر، ناگزیر از مشارکت در بلوک‌ها و ترتیبات اقتصادی منطقه‌ای و فاصله گرفتن از انزوای بازار هستند.

 سازمان کنفرانس اسلامی یکی از این ترتیبات بین‌المللی است که چه از لحاظ سیاسی و چه از نظر اقتصادی، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. این مجموعه عظیم که متشکل از 55 کشور مسلمان در نقاط مختلف قاره آفریقا، آسیا و اروپاست، خود شامل همگرایی متعددی نظیر سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو)، اتحادیه مغرب عربی، شورای همکاری خلیج فارس و گروه 8 کشور اسلامی (دی-8) می‌شود. بلوک مذکور در بعد اقتصادی به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و وجود ذخایر غنی مواد اولیه طبیعی و همچنین میراث مشترک ملی و فرهنگی میان اعضا، قادر است به یک بازار قدرتمند بین‌المللی تبدیل شود.

 تأکید سران کشورهای مسلمان در اجلاس هشتم و نهم سازمان کنفرانس اسلامی و همچنین توصیه‌های کارشناسان در دو همایش برپاشده در تهران به منظور بررسی راهکارهای ایجاد بازار مشترک اسلامی نشان می‌دهد که ایجاد چنین بازاری کاملاً دست‌یافتنی است، ولی در نخستین گام به شناخت وسیع اعضا از ویژگی‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ارتباطی یکدیگر و آگاهی یافتن از نیازمندی‌های سایر اعضا نیاز دارد.

 این کتاب که در دو جلد منتشر شده است، تلاش تازه‌ای برای معرفی بازارهای مکمل در میان کشورهای اسلامی و نیز ارایه خصوصیات مختلف هر یک از اعضا و شناسایی مزایای نسبی همکاری با آنهاست.

استفاده از جدیدترین آمارهای رسمی در مورد خصوصیات کشورهای مسلمان و اتکا به منابع اطلاعاتی متعدد به ویژه بانک‌های الکترونیکی معتبر، از ویژگی‌های بارز و منحصربه فرد کتاب حاضر است.