کامران نرجه

مجموعه مقالات ؛ یادداشت ها و گزارشهای مطبوعاتی یک خبرنگار

فرصتی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی
ساعت ۳:۳۱ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٠ اسفند ۱۳۸٦ 

 فرصت فراهم شده از محل لغو سه ماهه تحریمهای اقتصادی آمریکا علیه ایران امکان تجهیز بخشهای اقتصادی به فن آوریهای برتر را فراهم ساخته است.
تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران طی 25 سال گذشته بسیاری از بخشهای اقتصادی کشورمان را از دسترسی به فن آوریها و تجهیزات برتر محروم ساخته و یا مجبور به تامین نیازمندیها از بازارهای واسط با هزینه های گزاف دلالی کرده است.
صنایع هواپیمایی، شیمیایی و دارویی، تحقیقاتی و... جزو مهمترین بخشهای اقتصادی ایران هستند که لطمات گسترده ای از محل تحریم های آمریکا دیده اند.
ناوگان هواپیمایی ایران که بدنه اصلی آن آمریکایی است طی 25 سال گذشته نه تنها از مسیر توسعه جا مانده ، بلکه خسارتهای جانی و مالی فراوانی پرداخته است.
طبق گفته مسئولین حمل ونقل هوایی قریب به 70 درصد از ناوگان هوایی ایران فرسوده و یا فاقد تجهیزات پروازهای ایمن است که نوسازی آن علاوه براعتبارات مالی نیازمند، لغو تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران است.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر 3 سال قبل خود به کشور فرانسه ، قرارداد خرید 30 فروند هواپیمای مسافربری ایرباس را امضا کرد و مقرر شد سفارشات ایران ظرف مدت 2 سال تحویل شود. ولی از آنجا که بخش عمده ای از تجهیزات فنی ساخت اینگونه هواپیماها آمریکایی است حتی اروپائیان هم نتوانستند به تعهدات خودشان در قبال تحویل به موقع سفارشات ایران اقدام کنند و در نتیجه قرارداد مذکور به صورت تعلیق درآمد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور معتقد است فرصت سه ماهه ای که دولت آمریکا به منظور حمایت از زلزله زدگان شهر بم از طریق لغو تحریم های اقتصادی به ایران داده است، می تواند زمینه نوسازی سریع ناوگان هوایی را فراهم کند. از این رو سازمان هواپیمایی کشوری برای شرکتهای هواپیمایی مجوز مذاکره و خرید هواپیماهای غربی را صادر کرده است.
بدیهی است در 75 روز باقیمانده از مهلت لغو تحریم ها نمی توان انتظار ساخت و یا خرید هواپیماهای جدید را داشت. ولی می توان به سرعت با تشکیل تیم های کارشناسی صاحب اختیار نسبت به تامین قطعات فنی ناوگان داخلی و نیز خرید موتور برای 30 فروند هواپیمای سفارش داده شده به فرانسه اقدام کرد.
چنین به نظر می رسد در مهلت باقیمانده تا زمان برقراری مجد تحریم ها نباید دنبال اهداف بزرگ و غیرقابل دستیابی گشت.
ناوگان هوایی ایران هم اینک علاوه برهواپیماهای
پهن پیکر به حداقل یکصد هواپیما با برد متوسط و برد کوتاه نیز نیاز دارد که به نظر می رسد در این مدت می توان بخشی از نیاز ناوگان به اینگونه هواپیماها را تامین کرد.
علاوه برآن حادثه زلزله بم و سایر بلایای طبیعی در سالهای اخیر ثابت کرد که شهرهای محروم و دورافتاده به منظور تسریع در عملیات امداد و نجات نیاز تامین ناوگان پیشرفته هلی کوپتری دارند.
این نیاز حتی در مورد تجهیز پروژه های بزرگ اقتصادی به هلی کوپتر برای حمل سریع و آسان نیروهای متخصص و تجهیزات به مناطق صعب العبور احساس می شود.
بنابراین پیشنهاد می شود تیم کارشناسی سازمان هواپیمایی کشوری و شرکتهای هواپیمایی به جای آنکه تمام توان خود را معطوف پیدا کردن شیوه خرید هواپیماهای بزرگ و اهداف دست نیافتنی کنند، بهتر است روی اهداف کوچکتر نظیر تامین قطعات و تجهیزات فنی و همینطور خرید ناوگان پیرفته هلی کوپتر کنند. شاید این روش بهترین نوع استفاده از فرصت فراهم شده برای ایجاد جهشی نسبی در ناوگان حمل ونقل هوایی کشور باشد.

نوشته :کامران نرجه

این مطلب در تاریخ۱۸/۱۰/۱۳۸۲ در صفحه ۴ روزنامه اطلاعات درج شده است