تجارت پارسی در اردو بازار( گزارش سفر به پاکستان ) قسمت سیزدهم

در گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول که فوریه 2012 منتشر شد، دورنمای اقتصاد پاکستان چهره‌ای مخدوش نشان داده شده است و شواهد نشان می‌دهد که اوضاع نابسامان سیاسی امنیتی، بلایای طبیعی و بی‌ثباتی‌های ناشی از آن، اقتصاد پاکستان را روز به روز شکننده‌تر می‌کند.

با وجود این پاکستان دارای موقعیت مهمی از لحاظ توسعه تجارت منطقه‌ای است و منابع و نیروی انسانی جوانی دارد؛ به طوری که براساس آمارها حدود نیمی از جمعیت این کشور را افراد زیر 20 ‌سال تشکیل می‌دهند. ‏

‏ بررسی شاخص‌های حوزه حمل و نقل نشان می‌دهد پاکستان دارای 148 فرودگاه محلی و بین‌المللی است که 15 فرودگاه از میان آنها توانایی نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر را دارد.

ناوگان حمل و نقل هوایی این کشور شامل 40 فروند هواپیمای ملکی از نوع بوئینگ 777، بوئینگ 747، بوئینگ 737، ایرباس 310، ایرباس 300 و 42 ‏ATR‏ و 3 فروند «‏Cargo‏» است که در اختیار شرکت ملی هواپیمایی پاکستان «‏PIA‏» و شرکت خصوصی « ‏AIR BLUE ‏» قرار دارد. همچنین پاکستان 7791 کیلومتر خط آهن با عرض 676/1 متردارد که 293 کیلومتر از آن مجهز به علائم الکترونیکی است. 312 کیلومتر خط آهن با عرض یک متر هم در پاکستان وجود دارد.

از مجموع 512 لکوموتیو دیزل ناوگان ریلی پاکستان حدود 160 دستگاه فعال است که ظرفیت حمل آنها در مجموع کمتر از 4 میلیون تن کالا و 70 میلیون مسافر در سال برآورد می‌شود. ‏

طول راههای آسفالته پاکستان بالغ بر 180 هزار کیلومتر است که شامل 711 کیلومتر آزاد راه می‌شود.

راههای شوسه پاکستان که عموما در مناطق کوهستانی و روستایی قرار گرفته‌اند 79 هزار و 850 کیلومتر طول دارند. ناوگان حمل و نقل بار جاده‌ای پاکستان چندان قوی نیست و اغلب شامل کامیون‌های با ظرفیت زیر 10 تن می‌شود. در بخش دریایی هم مناطق آزاد تجاری و صنعتی «کراچی» و «قاسم» مهمترین بنادر پاکستان هستند، ضمن آنکه ناوگان تجاری پاکستان شامل یک فروند کشتی بالک، 4 فروند کارگو و 5 فروند نفتکش است.

البته پاکستان در بخش صنایع دریایی (اوراق کشتی) پس از هند، بنگلادش و چین در رتبه چهارم جهان قرار دارد.

دستمزد ارزان نیروی کار در بنادر پاکستان موجب توسعه این صنعت شده و شرکت‌های متعددی را برای اوراق کشتی ایجاد کرده است.

همه ساله تعداد زیادی شناورهای کوچک و بزرگ برای اوراق به بنادر پاکستان حمل می‌شوند که منافع ارزی خوبی را برای این کشور به همراه دارد. ‏

ظرف سال 2010 این کشور با اوراق 111 فروند کشتی به وزن 1/5 میلیون تن (‏DWT‏) 18 درصد از بازار جهانی این صنعت را به خود اختصاص داد.‏

امضای موافقت نامه‌های بازرگانی، همکاری‌های گمرکی، تجارت ترجیحی، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، همکاری‌های تجاری و گمرکی مرزی، حمل و نقل دریایی و زمینی میان پاکستان با همسایگان خود، زمینه مناسبی را برای ترانزیت کالا از مسیر این کشور به آسیای شرقی و جنوب شرقی فراهم کرده است، اما مشکلات امنیتی به ویژه در مناطق قبایلی همچنان بزرگترین مشکل توسعه ترانزیت کالا و مسافر در پاکستان محسوب می‌شود.‏
نوشته : کامران نرجه

این پاورقی در صفحه 17 روزنامه اطلاعات شنبه 22 مهر 1391 درج شده است

/ 0 نظر / 20 بازدید