تجارت پارسی در اردو بازار ( گزارش سفر به پاکستان ) قسمت بیست و دوم

بعدازظهر دومین روز سفر هیات تجاری ایران به پاکستان به رایزنی تولید کنندگان محصولات غذایی کشورمان با اتاق بازرگانی اسلامی برای سرمایه گذاری مشترک در تولید و صادرات فرآورده‌های غذایی با برند «حلال» به سایر کشورهای مسلمان اختصاص داشت.

اتاق بازرگانی اسلامی از جمله نهادهای مهم بین‌المللی بود که علاقمندی خود را به استفاده فرصت به وجود آمده در خلال سفر تجار و صنعتگران ایران به پاکستان برای ایجاد و توسعه بازار مشترک اسلامی اعلام کرد.

این تشکل بزرگ فعالان بخش خصوصی ملل مسلمان با استقبال از انجام پروژه‌های فنی و کشاورزی ایران در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، در مذاکره با اعضای هیات اعزامی کشورمان تعهد کرد توجه بانک توسعه اسلامی را برای مشارکت و سرمایه گذاری در طرح‌های کشاورزی ایران جلب می‌کند.

خانم دکتر عطیه نوازش علی معاون دبیر کل و مسئول دبیرخانه عمومی اتاق بازرگانی اسلامی در مذاکره با مهندس شاهرخ ظهیری رئیس کمیسیون کشاورزی و دکتر بختیاری معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران، از انجام طرح‌های کشاورزی در کشورهای مسلمان توسط ایرانی‌ها حمایت کرد.

خانم نوازش علی که جزو دیپلمات‌های مطرح سازمان ملل متحد در امور اقتصادی کشورهای اسلامی و اعضای گروه 77 به شمار می‌رود، با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های علمی و صنعتی ایران در حوزه محصولات کشاورزی و تامین غذای حلال گفت: این قبیل پیشرفت‌ها را می‌توان با کمک بانک توسعه اسلامی در دیگر کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی به اجرا گذاشت.

وی همچنین با تشریح فعالیت‌های اتاق بازرگانی اسلامی خواستار مشارکت بیشتر فعالان بخش خصوصی ایران در طرح‌های اقتصادی کشورهای مسلمان شد.

نوازش علی با اذعان به توفیقات علمی و صنعتی ایران در حوزه کشاورزی گفت: ایران در تولید 23 محصول استراتژیک غذایی جایگاه اول تا دهم دنیا را دارد و اتاق بازرگانی اسلامی به چنین جایگاه تولیدی در میان اعضای خود واقف است.

شایان ذکر است که ایران اخیرا موفق به اجرای طرح پرورش زیتون و کاهش دوره ثمردهی این محصول از 7 سال به 4 سال پس از کشت نهال آن شده است. این طرح ازسوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد «فائو» برنده جایزه ویژه شده و به پیروی از آن به سایر کشورهای زیتون خیز دنیا توصیه شده است.

ایران همچنین در زمینه اصلاح و بهبود کشت خرما به روش ژنتیک به توفیقات علمی و صنعتی دست یافته که توجه سایر کشورهای اسلامی را به خود جلب کرده است. آمار‌ها نشان می‌دهند که ایران با سطح زیر کشت 244 هزار هکتاری خرما در دنیا مقام اول و از نظر تولید هم با یک میلیون تن در رتبه دوم قرار دارد و سالانه 100 هزار تن از این محصول را به خارج صادر می‌کند.

در این دیدار مهندس شاهرخ ظهیری رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی با اشاره به توفیقات علمی و صنعتی ایران در تولید فرآورده‌های غذایی گفت: تقریبا یک سوم زمین‌های ایران قابلیت کشاورزی دارد بطوری که در ایران امسال 118 میلیون تن محصول کشاورزی تولید شده و طبق برنامه پنجم توسعه این میزان باید به 300 میلیون تن برسد.

وی به ظرفیت بالای تولید شیر در پاکستان اشاره کـرد و گفت: سرمایه گذاران ایران از مشارکت در راه اندازی خطوط پیشرفته تولید فرآورده‌های لبنی در پاکستان استقبال می‌کنند.

به گفته وی پیشرفت صنایع لبنی در ایران به حدی است که هم اینک بطور منظم روزانه دهها کامیون از محصولات ما به عراق صادر می‌شود و اگر چنین تکنولوژی صنعتی در اختیار تولید کنندگان شیر در پاکستان قرار گیرد، این کشور به یکی از بزرگترین صادرکنندگان لبنیات جهان تبدیل خواهد شد.

نوشته : کامران نرجه

این پاورقی در صفحه 17 روزنامه اطلاعات سه شنبه دوم آبان 1391 درج شده است

/ 0 نظر / 5 بازدید