حمایت از کدام تولید ملی؟

این روزها بسیار از زبان مسئولان کشور شنیده می شود که مردم باید از تولیدات ملّی حمایت کنند و به جای مصرف کالاهای خارجی، به استفاده از مصنوعات ساخت کشورمان روی آورند. در دلسوزانه بودن وعقلانیت این توصیه مسئولان به مردم، جای هیچ تردیدی نیست، چرا که حمایت از تولید ملّی به مثابه کاهش وابستگی به بازارهای خارجی و تمرین ایستادگی اقتصادی روی پای خودمان است. حمایت از تولید ملّی بهترین راه برای ایجاد اشتغال سالم و مولّد برای میلیون ها جوان بیکار کشور است، ضمن آنکه از خروج میلیاردها دلار سرمایه های ارزی برای واردات کالاهایی که توان ساخت آن در داخل کشور وجود دارد، جلوگیری می کند.

حمایت از تولید ملّی به نوعی تحکیم وفاق اجتماعی نیزهست، زیرا وقتی آحاد جامعه با غرور از تولیدات خود استفاده می کنند، در حقیقت سنگر دفاع از ارزش های ملّی خود را مستکم نگه داشته و در مقابل تهدیدات خارجی متحد می شوند.

 اما در کنار همۀ این آثارمثبت پشتیبانی از تولید داخلی، هنوز برای خیلی از مصرف کنندگان در سطح کشور مفهوم تولید ملّی و مصادیق آن مشخص نیست. در واقع ابهام در تعریف تولید ملّی و تعیین ویژگی های آن سبب شده تا مصرف کنندگان در انتخاب کالایی که باید به آن افتخار کنند، دچار سردرگمی شوند و شاید همین مساله آنها را به خرید کالاهای وارداتی که دارای ویژگی های مشخصی تری نسبت به برخی از کالاهای داخلی است، ترغیب می کند.

 این ویژگی ها همان حقوقی است که هر مصرف کننده ای باید از آن بهره مند باشد و تاکید بر رعایت آنها توسط تولید کنندگان، بسیار ضروری تر از تبلیغ مصرف کالاهاست. به عبارت ساده اگر کالایی دارای این ویژگی ها باشد، هرگز نیاز به تبلیغ ندارد و یقیناً استفاده از آن با اقبال عمومی روبرو می شود.

 هر آدم عاقلی در هر نقطه از دنیا بدون توصیه و راهنمایی، دنبال کالایی می گردد که از مصرف آن زیان نبیند. اگر مصرف کالایی را دارای زیان جانی، مالی و فرهنگی تشخیص دهد، بطور طبیعی از خرید آن اجتناب می کند و این رفتار طبیعی را نمی توان با توصیه و تبلیغ تغییر داد.

 بنابر این موضوع امنیت جانی، مالی و فرهنگی یا به تعبیری ساده تر مساله کیفیت ، مهمترین ملاک انگیزشی انسانها برای استفاده از یک کالاست و رعایت این نکته در تولید، مقدم بر تبلیغ مصرف آن است.  کالاهایی که کیفیت مورد انتظار مصرف کننده را تأمین می کنند، بدون هیچ محّرک بیرونی، از بازار فروش بهتری برخوردار خواهند شد و کالاهایی که استقبال از مصرف آن ها کمتر است، بطور قطع در روند تولید مشکلات مدیریتی و کیفیتی دارند.

تولید ملّی نیز هنگامی قابل دفاع و مستوجب حمایت و توصیه است که حقوق مصرف کنندگان و مساله مهم کیفیت را رعایت کند و به جان و مال و فرهنگ هموطن خود آسیب نرساند. حتی برخی اعتقاد دارند که اطلاق پسوند " ملّی" به یک محصول تولیدی، نوعی تأکید بر رعایت ویژگی های کیفی در خورشأن ملت است. ملتی که به پشتوانه آموزه های مذهب و تاریخ فرهنگی خود، مستحق مصرف کالاهای با کیفیت هستند.

در طول تاریخ موارد متعددی از مصنوعات ایران با نگاهی مسئولانه به بازار مصرف، تولید شده اند که آوازه کیفیت آنها نه فقط در بازار داخلی ، بلکه در اقصی نقاط دنیا طنین انداز شده و موجب سربلندی ایرانیان نزد سایر ملل شده اند. فرش دستباف، پسته، زعفران، زیره، کشمش، صنایع دستی، سیمان، فرآورده های پتروشیمی و تعداد دیگری از اقلام صادراتی کشور به لحاظ ضرورت پایداری در رقابت فشرده بازارهای خارجی، جزو تولیداتی هستند که همواره ناگزیر به حفظ کیفیت و احترام به حقوق مصرف کننده بوده اند و به همین دلیل از تقاضای مصرف بالایی برخوردارند.

بنابر این معیار کیفیت سبب تشخیص مرز بین تولید ملّی واقعی و قابل حمایت، از تولید کالایی که به دنبال اجحاف حقوق مصرف کنندگان است، می شود و صد البته عقلانیت حکم می کند فقط تولیدی که اهتمام به رعایت نکات کیفی دارد، مورد حمایت قرار گیرد.

با این ملاک آیا خودرویی که به استناد آمار رسمی پلیس و به لحاظ عیوب فنی، بالاترین سهم را در تصادفات مرگبار رانندگی کشور به خود اختصاص داده، تولید ملّی قابل حمایت است؟

آیا تجهیزات سرمایشی و گرمایشی که طبق آمار سازمان بهینه سازی مصرف انرژی،  68 تا 75 درصد انرژی مصرفی خود را هدر می دهند و ضریب بهره وری آنها کمتر از30 درصد است، تولید ملّی قابل حمایت هستند؟

آیا پرورش فرآورده های کشاورزی که در شرایط خشکسالی کشور، حداقل 11 برابر استاندارد جهانی آب مصرف می کنند و 60 درصد کیفیت آنها پیش از رسیدن به بازار مصرف زایل می شود، به صرف آنکه توسط کشاورز ایرانی تولید شده اند، قابل حمایت و دفاع هستند؟

آیا ترغیب مردم به خرید این قبیل کالاها و حمایت از تولید آنها در سالهای گذشته که در برخی موارد با وضع تعرفه های سنگین وارداتی، بازاری انحصاری برای آنها ایجاد کرده، موجب بهبود کیفیت آنها شده است؟

به نظر می رسد، پیش از توصیه و تأکید بر حمایت از خرید محصولات داخلی، باید ضوابط تولید کیفی و موازین بهره وری در تولید ملّی تبلیغ شود تا  مصرف کنندگان داخلی با غرور و افتخار از کالای وطنی استفاده کند و محکوم به زیان جانی، مالی و فرهنگی نباشد.

 این یادداشت اقتصادی در صفحه 4 روزنامه اطلاعات سه شنبه 22 اردیبهشت 1394 درج شده است.

لینک مستقیم:     http://www.ettelaat.com/etiran/?p=119447

/ 0 نظر / 15 بازدید