اهمیت واژه " ملی " در نامگذاری سال جدید

نامگذاری سال جدید به عنوان " تولید ملی  ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی " از سوی مقام معظم رهبری ، که وظیفه سنگینی  را بر دوش تمامی دستگاههای مسئول برای  پشتیبانی از تولید کالا و خدمات داخلی گذاشته است ، حکایت از ژرفای بینش توسعه گرا درعالی ترین مقام سیاسی کشور دارد .

توجه ویژه رهبری به موضوع اقتصاد در سالهای اخیر و تاکید معظم له بر تقویت بنیان های توسعه اقتصادی ، نشان می دهد که  توسعه سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی  بدون بستر سازی اقتصادی میسر نیست . به عبارت دیگر در بینش عالمانه رهبر انقلاب اقتصاد توسعه یافته از چنان قدرتی برخوردار است که می تواند برنامه ریزی های سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی کشور را در مسیر پیشرفت و بالندگی هرچه بیشتر اصلاح  و تقویت کند  . ضمن آنکه دستاورد های سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی در صورت بی توجهی به توسعه اقتصادی از دوام و  استحکام لازم برخوردار نیست و خیلی سریع از بین خواهد رفت . به همین سبب مقام معظم رهبری در نامگذاری سالهای اخیر ، اقتصاد و مفاهیم بنیادین آن را مبنای برنامه ریزی های اجرایی هر سال  قرار داده اند  و تمامی مردم و مسئولان را به  رعایت الگوی مصرف  ، همت مضاعف  ، جهاد  اقتصادی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی سفارش کرده اند.

 اما  نکته ممیز نامگذاری اقتصادی امسال با سالهای قبل ،  پیوند مفهوم " ملیت "  با  موضوع  اقتصاد  است . کاربرد واژگان " ملی "  و  " ایرانی " در عنوان سال 1391 نشان می دهد که از نظر مقام معظم رهبری،  اقتصادی پشتوانه توسعه سیاسی و فرهنگی است که به دانش و توانمندی ملت خود متکی باشد .

به عبارت دیگر اگرچه برای بالندگی سیاسی و فرهنگی و دستیابی به اهداف چشم انداز توسعه کشور نیازمند اقتصادی قوی و پر تحرک هستیم ولی  اقتصاد الگو گرفته از مکاتب بیگانه و یا مروج وابستگی به سایر کشورها هرگز مبنای مناسبی برای پیشرفت سیاسی و فرهنگی ما نیست .  اقتصاد زمانی توانایی تغییر مطلوب در جایگاه سیاسی و فرهنگی ما را دارد که الهام گرفته از دانش و صنعت  ایرانی باشد . همان آگاهی و توانایی که به شهادت تاریخ ، همواره ایرانیان را نزد سایر ملل دنیا ، مردمی خلاق ، هنرمند و سازنده  معرفی کرده است.

استعداد و قابلیت ایرانیان در استفاده مطلوب از عناصر طبیعت و امتزاج آنها با یکدیگر برای دسترسی به محصولی مناسب ، نکته ای غیر قابل انکار در تمامی قرون گذشته است . در متون مختلف تاریخی از صنایع و تولیدات ایران به عنوان کالاهای با ارزش در مسیر تجارت جاده ابریشم یاد شده و همین ویژگی سبب جذب بازرگانان و گردشگران فراوانی از سایر کشورها به ایران شده است .  اما  در یکی دو قرن اخیر ( به ویژه پس از کشف نفت در ایران  و اتکای روز افزون اقتصاد ملی به فروش این ثروت تمام شدنی  )  حیله دشمنان و بدخواهان برای تضعیف قوای اقتصادی کشور و چپاول راحت ذخایر و ثروت های ما ، رواج فرهنگ مصرف کالاهای خارجی و تحقیر تولید ملی به هر نحو ممکن بوده است.

این دسیسه ددمنشانه تا آنجا پیش رفته که امروزه منحصر به فردترین تولیدات ملی خود را  با مارک خارجی در بازار داخل خریداری می کنیم ، در استفاده از هر نوع کالا که عبارتی لاتین روی آن درج شده است بر یکدیگر سبقت می گیریم و به هرآنچه که نام " ساخت ایران " دارد به دیده کالای بنجل و غیر قابل اعتماد می نگریم .

 در حقیقت می توان ادعا کرد آنها که سالها در آرزوی تجاوز به خاک کشورمان و استثمار ایران بوده اند ، اینک بدون جنگ و خونریزی تا عمق روستاها و کانونهای  کار و تولید کشور پیشرفته اند و با جادوی  هجوم فرهنگی ، غرور ملی ما را تحقیر کرده اند تا محصولات بی ارزش خود را به نام کالای با کیفیت به آنان که خود بهترین تولیدگران دنیا هستند ، غالب کنند  و این همان خطرویرانگری است که مقام معظم رهبری در اندیشه توسعه محور خود قصد مبارزه  با آن را دارند .

با این رویکرد امسال باید آغاز برنامه ریزی برای حمایت گسترده از تولید کالا و خدمات داخلی و همچنین تقویت بنیان های کار در مراکز اقتصادی کشور با استفاده از سرمایه ایرانی باشد. از طرف دیگر سال 1391 را می توان مبدا مقابله با ورود کالاهای غیر ضرور خارجی و استفاده از حداکثر توان داخلی برای تولید کالاهای با فناوری بالا قرار داد .

چنین مکانیزم اقتصادی قدرت تامین تمامی نیازهای داخلی و نفوذ به بازار های خارجی را دارد و می تواند روحیه خود باوری را از دریچه فعالیت های اقتصادی در آحاد ملت تقویت کند . در این چارچوب " کار کردن " عبادت  تلقی می شود  و کارگر شریف ترین قشر جامعه است که باید مورد تکریم و تقدیر قرار گیرد . بنابر این باید رفاه و تامین اجتماعی را به صورت عالانه برای تمامی کارگران  و کارآفرینان جامعه فراهم ساخت .

 از طرف دیگر در این الگوی اقتصادی هرگونه ثروتی که از محل تلاش خالصانه و برای تحکیم بنیان های تولید  جمع آوری شود ، " حلال " است و به تبع آن سرمایه دارانی که از ثروت خود برای حمایت از تولید ملی استفاده می برند جزو جهادگران اقتصادی محسوب می شوند که دولت و ملت موظف به پشتیبانی از آنها هستند .

اما  نکته  قابل تامل دیگر در نامگذاری سال 1391  ، ضرورت حمایت از تولید  ، کار و سرمایه مبتنی بر شاخص ها ، ویژگی ها و ارزشهای ملت ایران است . یعنی  در این هدف گذاری و تاکید رهبری فقط تولیدی قابل پشتیبانی و صیانت است که ملاک های  فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی را  داشته باشد و هر فعالیت اقتصادی خارج از این چارچوب نه تنها قابل حمایت نیست ، بلکه باید متوقف شود !

اقتصادی که مبنای آن تعالیم ارزشمند اسلام و پشتوانه آن فرهنگ شریف ایران است ، فقط به تولیدی فکر می کند که زیبنده مصرف کننده ایرانی مسلمان  و مروج  شرافت فرهنگی  او در بازارهای خارجی باشد . چنین اقتصادی سالم ترین ، ایمن ترین ،  باکیفیت ترین و با دوام ترین محصولات تولیدی و خدماتی را به ذینفعان خود ارائه می دهد و حقوق مصرف کنندگان را بر منافع خود مقدم می شمارد . این همان  نکته کلیدی در پیوند مقوله " تولید "  با  مفهوم " ملی " است که به صورت مستتر در نامگذاری امسال با درایت خاصی از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است .

نوشته : کامران نرجه  Kamran  Narjeh

این یادداشت در صفحه 2 روزنامه اطلاعات دوشنبه 14 فروردین 1391 درج شده است

 

/ 1 نظر / 22 بازدید
شاه حسینی

سلام اقای نرجه . حالتون خوبه انشالله. اوضاع کاریتون خوبه؟ اوضاع ماهم بد نیست اگر بدتر نشه. نوشته اتونو خوندم و استفاده کردم و امیدوارم مسوولان امر که قراره برای امسال بریز و بپاش اطلاع رسانی و تبلیغات عنوان سال جدید رو داشته باشن حداقل به این نکته ها توجه کنن و هزینه ها نتیجه داشته باشه. موفق و سربلند باشید