تجارت پارسی در اردو بازار( گزارش سفر به پاکستان ) قسمت شانزدهم

اعضای هیات تجاری و صنعتی ایران ساعت 21و30 دقیقه یکشنبه 19 شهریور به وقت محلی پس از استقبال رسمی توسط «عباس علی عبدالهی» سرکنسول ایران در کراچی، از سالن تشریفات فرودگاه محمد علی جناح خارج شدند. بیرون از ترمینال مسافری فرودگاه، در حالی که بارش شدید باران همچنان ادامه داشت، تعداد زیادی افراد مسلح به همراه خودرو‌های پلیس در انتظار خروج اعضای هیات و همراهی آنان تا سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران بودند. مشاهده گارد نظامی مجهز به انواع سلاح‌های سبک در اطراف خودروهای حامل اعضای هیات که سعی داشتند تجار وصنعتگران ایرانی را به سرعت ازلابه لای ترافیک در هم تنیده خیابان‌های کراچی عبور دهند، حکایت از پایین بودن ضریب امنیتی این شهر داشت.‏

بافت کراچی به لحاظ ابنیه و ساختمان‌ها شباهت زیادی به شهرهای جنوبی ایران دارد ولی ترافیک و آلودگی هوا درمعابر پرازموتورسیکلت این شهر با تهران رقابت می‌کند. هر روز بیش از 6 میلیون دستگاه موتورسیکلت دو و چهارزمانه درصفوف کاملا به هم فشرده درخیابان‌های نامنظم کراچی تردد می‌کند که روی هر کدام از آنها بطور متوسط دو نفر بدون کلاه ایمنی نشسته‌اند. با این حال عبور و مرور خودروها و موتور سیکلت‌ها در کراچی نسبت به آنچه که در شهرهای ایران با آن روبرو هستیم، بسیار منظم‌تر است.‏

شهر کراچی با 5/18 میلیون نفر جمعیت ساکن و 5/2 میلیون نفر جمعیت مهاجر و متغیر یکی از 10 شهر پرجمعیت جهان محسوب می‌شود. شاید بتوان ادعا کرد کراچی به تنهایی یک کشور پرجمعیت است که در جنوب پاکستان قرار دارد. ‏

تجمع بنگاهها، موسسات و شرکت‌های بزرگ و کوچک در کراچی، این شهر را به کانون فعالیت‌های صنایع دریایی، نساجی، حمل و نقل، خودرو، فناوری اطلاعات،دارو سازی، تحقیقات پزشکی، امور بندری، بانکداری، بیمه، تبلیغات، چاپ و نشر و فرآوری محصولات غذایی تبدیل کرده است.‏

این شهربه عنوان زادگاه و مدفن «محمد علی جناح» رهبر استقلال پاکستان، شهر قائد اعظم نامیده می‌شود و با حدود 3530 کیلومتر مربع مساحت 5/3 برابر هنگ کنگ و 5 برابر تهران وسعت دارد. دفاتر مرکزی بسیاری از بانک‌های دولتی و خصوصی پاکستان همراه با تعداد زیادی از شرکت‌های چند ملیتی خارجی در کراچی مستقر است. ضمن آنکه حداقل 65 درصد از تولید ناخالص داخلی پاکستان از فعالیت‌های جاری این شهر تحصیل می‌شود.‏

شهرک‌های صنعتی در اطراف کراچی به سرعت در حـال تـوسـعه هستند و مـرکز نمایشگاههای بین المللی این شهر بزودی به کانون فعالیت‌های تجاری شبه قاره هند مبدل می‌شود. شرکت خودروسازی «تویوتا» ژاپن با تولید سالانه 120 هزار دستگاه خودرو به همراه شرکت «سوزوکی موتور» با تولید بیش از 150 هزار دستگاه خودرو سواری نقش به سزایی در توسعه صنایع سنگین در اطراف کراچی و بندر «بن قاسم» دارند. ‏

علاوه بر آن صنایع تراکتورسازی «ملت» ، شرکت‌های «هوندا اطلس» ، «ایندوس موتور»، «دایهاتسو»، «هیوندای» و «خودرو سازی» آدم در کنارخط تولید اتوبوس و کامیون کارخانه ‏HinoPak‏ درحاشیه کراچی واقع شده است. صنعت خودروسازی پاکستان بیش از آنکه بومی و متکی به دانش و فناوری داخلی باشد، به واردات قطعات، فناوری و مونتاژ محصولات خارجی بویژه خودروهای ژاپنی وکره‌ای، وابسته است.

نوشته : کامران نرجه

 این پاورقی در صفحه 17 روزنامه اطلاعات سه شنبه 25 مهر 1391 درج شده است

/ 0 نظر / 6 بازدید