خداحافظی با روش های سنتی درمدیریت جاده ها

نصب دوربین های کنترل کننده در مسیرهای پر خطر باعث نظارت دقیق بر رفتار رانندگان در تمامی ساعات شبانه روز و هرگونه شرایط جوی شده است

اطلاعات هواشناسی و وضعیت ترافیکی راههای زمینی از طریق امکانات نوین اطلاعاتی به صورت دقیق توسط تابلوهای الکترونیکی در معرض دید رانندگان قرار می گیرد

عوارض خودروها در 16 آزادراه کشوراز این پس به صورت الکترونیکی دریافت می شود

استفاده از فناوری های نوین اطلاعاتی ، مدیریت شبکه های حمل و نقل را در سالهای اخیر آسان کرده و موجب تسریع در ارائه خدمات ناوگان های مرتبط به هرشبکه شده است.

اگر در گذشته برای نظارت بر رفتار ترافیکی رانندگان در حمل و نقل جاده ای نیازمند بکارگیری تعداد زیادی از نیروهای پلیس و استقرار آنها در مکانهای پر خطر بودیم ، اکنون نصب دوربین های کنترل کننده در گردنه ها و مسیرهای پر خطر باعث نظارت دقیق بر رفتار رانندگان در تمامی ساعات شبانه روز و هرگونه شرایط جوی شده است .

اکنون حتی آخرین اطلاعات هواشناسی و وضعیت ترافیکی راههای زمینی از طریق امکانات نوین اطلاعاتی به صورت دقیق توسط تابلوهای الکترونیکی در معرض دید رانندگان قرار می گیرد و حجم عبوری خودروها در یک مسیر بدون حضور نیروهای انسانی مدیریت می شود.

یکی دیگر از امکانات نوین در مدیریت حمل و نقل جاده ای که اخیرا در کشورما بکار گرفته شده ، استفاده از سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی است .

رانندگانی که در آزادراههای کشور تردد می کنند ، تاکنون موظف بودند برای پرداخت عوارض آزادراهی پیش از رسیدن به باجه های اخذ عوارض از سرعت خودروها بکاهند و حتی در مواردی ناچار بودند زمان زیادی را در ترافیک پشت باجه ها بایستند تا نوبت پرداخت عوارض آنها فرا رسد.

تبادل پول میان رانندگان و ماموران اخذ عوارض مشکلاتی نظیر اتلاف وقت ، انتقال ویروس های بیماری زا ، فرارهای عوارضی و مسائلی از این دست را به دنبال دارد . از طرف دیگر برای سرمایه گذاران در ساخت آزادراهها که سود سرمایه گذاری خود را به شیوه اخذ عوارض تامین می کنند، بسیار هزینه بر است.امااستفاده از فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی تمامی این مشکلات را برطرف کرده و بازگشت سود سرمایه گذاران را با کمترین هزینه تضمین می کند.

مهندس "علی نیکزاد "وزیر راه و شهرسازی درمورد استفاده از فناوری های نوین برای اخذ عوارض آزادراهها می گوید: دولت با هدف حمایت از سرمایه‌گذاران در آزادراه‌ها، از فروردین امسال به تعهد خود مبنی بر افزایش قانونی عوارض عبور به منظور استهلاک اصل سود و سرمایه سرمایه‌گذار اقدام کرده است.

 به گفته وزیر راه و شهرسازی سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض برای نخستین مرتبه در کشور از سال قبل در آزادراه تهران ـ قم راه‌اندازی شد و اخیرا هم آزادراه تهران ـ پردیس به این سامانه مجهز شده است .

نیکزاد می گوید: برنامه‌ریزی شده است آزادراه‌های اهواز ـ بندر امام(ره)، قم ـ کاشان و ساوه ـ همدان هم تا پایان امسال به این سیستم مجهز شوند. طبق برنامه تا شهریور سال جدید، 16 آزادراه کشور به این سیستم مجهز می‌شوند که در این راستا بانک مسکن و بخش ICT وزارت راه و شهرسازی با همکاری یکدیگر مقدمات اجرایی این کار را انجام می‌دهند.

مهندس نیکزاد مهمترین مزیت راه‌اندازی این سامانه را احترام به مردم ذکر می کند و می گوید: صرفه‌جویی در وقت، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و صرفه‌جویی در میزان پرداخت، از دیگر مزایای راه‌اندازی این سامانه اخذ الکترونیک عوارض است.

وزیر راه وشهرسازی می گوید: در این شیوه عوارض رانندگانی که از آزادراهها عبور می کنند به شیوه الکترونیک از حساب عابر بانک آنها کسر می شود و دیگر نیازی به تبادل مستقیم پول میان رانندگان و ماموران باجه های اخذ عوارض نیست. در عین حال بر اساس توافق صورت گرفته با بانک مسکن، اگر هر کارت الکترونیکی عوارض آزادراهی بین 20 تا 200 هزار تومان شارژ شود، 7 تا 20 درصد تخفیف در میزان پرداختی عوارض رانندگان لحاظ می‌شود.

این اعتبار به شکل یک برچسب الکترونیکی روی شیشه خودروها نصب می شود و هنگامی که یک خودرو از مقابل دوربین مستقر در محل ایستگاههای عوارضی عبور می کند ، بصورت الکترونیکی از اعتبار برچسب آن کسر خواهد شد .اگر شارژ بر چسب خودرویی به اتمام برسد، پس از عبور از عوارضی، راننده خودرو از طریق تلفن همراه خود پیامکی دریافت می‌کند که ظرف مدت 24 ساعت باید شارژ مربوطه را انجام دهد، در غیر این صورت، پلیس راهنمایی و رانندگی با رانندگانی که عوارض آزادراهی خود را نپرداخته اند اعمال قانون می‌کند.

یکی دیگر از خدمات الکترونیکی جدید در مدیریت نظام حمل و نقل جاده ای ، صدور بارنامه های برخط(آنلاین)در شرکت‌های ترابری است .

دکتر"شهریار افندی‌زاده"معاون وزیرراه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به مزایایی استفاده از این روش نسبت به شیوه سنتی می گوید:  بکارگیری این طرح به منظور جمع‌آوری اطلاعات بارنامه‌های صادر شده به صورت برخط(آنلاین) بر روی سرور متمرکز و امکان تصمیم‌گیری سریعتر و برنامه‌ریزی مطلوب‌تر صورت گرفته است .

معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید: امکان کنترل فعال یا غیرفعال بودن ناوگان و رانندگان، دریافت اطلاعات صحیح و کامل بارنامه، جلوگیری از سفرهای یک‌سرخالی و تسریع در امور حمل و نقل کالا از جمله برخورداری از نرم‌افزار بارنامه برخط است که بهره‌وری اقتصادی را در بخش افزایش می دهد و در مصرف وقت و انرژی صرفه‌جویی می کند.

به گفته وی تاپایان امسال حداقل2600شرکت حمل و نقل در سراسر کشور به این سیستم مجهز می شوند تا نظام صدور بارنامه کاملا الکترونیکی شود.

این گزارش در دومین شماره از ماهنامه چهارراه ( اسفند1391) درج شده است

/ 0 نظر / 31 بازدید