زمین کجه !

حتماً تاکنون این ضرب المثل را شنیده اید که : عروس بلد نیست برقصه، میگه زمین کجه!

حکایت بهانه گیری صنعت خودروسازی ما برای مقاومت در برابر کاهش قیمت خودرو، بی شباهت به این ضرب المثل نیست.

توافقات اخیر هسته ای ایران با گروه 5+1 که باعث سقوط بهای ارز در بازار شده است از یکسو و احتمال لغو تحریم های اقتصادی علیه صنعت خودرو ایران از سوی دیگر، این انتظار را در بازار ایجاد کرده  است که قیمت خودروهای داخلی باید کاهش یابد. اما دلالان بازار به پشتوانه اظهارات برخی از مسئولان صنعتی در برابر کاهش قیمت خودروهای داخلی مقاومت می کنند. این مقاومت دلالان چندان مورد تعجب نیست. زیرا بطور طبیعی هر کسی که کالایی را با قیمت بالا خریداری کرده، حاضر نیست به نرخ پایین عرضه کند.

آنچه که تعجب انگیز است، بهانه مسئولان صنعتی برای بالا نگاه داشتن قیمت خودرو در بازار است.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت اخیراً در نامه‌ای از رییس شورای رقابت خواسته قیمت خودروها را براساس "نرخ ارز آزاد" محاسبه کرده و علاوه بر احتساب "تورم شش ماهه نخست امسال"، " قیمت‌ پایه خودروها " را اصلاح کند. بدیهی است محاسبه قیمت خودروهای داخلی با این روش باعث افزایش بهای خودرو در بازار خواهد شد.

هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز دیروزاعلام کرد: با رفع تحریم صنعت خودروی کشور، فقط 30 درصد مشکلات این صنعت مرتفع خواهد شد.

به گفته وی صنعت خودروسازی اسیر مشکلاتی است که او از آنها به عنوان "خودتحریمی ها" یاد کرد.

 این در حالیست که تاکنون صنایع خودروسازی از اعمال تحریم های ناعادلانه تجاری و دشوار شدن شرایط تولید خودرو در داخل می نالیدند و تحریم ها را مانع جدی برای بهبود کیفیت و قیمت تولیدات داخلی می دانستند.

اما با اظهارات جدید مدیرعامل ایران خودرو و حمایت وزارت صنعت از قیمت گذاری مجدد خودرو، حتی اگر تحریم های صنعت خودرو سازی کاملاً رفع شود، نمی توان به کاهش بهای محصولات داخلی دل بست. زیرا همواره بهانه ای برای بالا بودن قیمت تمام شده تولید خودرو در داخل وجود دارد.

چنین به نظر می رسد که صنعت خودروسازی با این قبیل بهانه ها درصدد پوشش گذاشتن بر ضعف خود در تولید خودروهای ارزان و با کیفیت است. نقصی که ظرف 40 سال گذشته مانع از ورود خودروهای ایرانی به بازارهای مطرح صادراتی شده و مصرف کنندگان داخلی را مقید کرده که صرفاً از بازار انحصاری تولیدات داخلی خریداری کند.

حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان داخلی و بهانه های عجیب صنایع خودروسازی، مسیر کاهش قیمت خودرو در بازار را دشوار کرده  که رفع آن نیاز به همت و جدیتی همانند قدرت تیم مذاکره کننده ایران با گروه 5+1 دارد.

نوشته: کامران نرجه

این یادداشت در صفحه ۴ روزنامه اطلاعات دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ درج شده است

/ 0 نظر / 24 بازدید